středa 27. září 2017

11. září - život předtím a potom... Lidé, kteří mě znali


„Slibuji, že budu jíst snídani každý den svého života, pokud budu moct jíst s tebou.“

 

Ufff, tak tohle byl opravdu velice silný příběh. Tak skutečný, až je z toho člověku úzko. Strhující prvotina autorky Kim Hooper, o ženě, která se nevzdává a bojuje až do samého konce, vás vezme za srdce!

Emily se už na vysoké zamilovala do Drewa. Byli šťastný pár a tak se brzy po studiích vzali. Ale člověk míní, život mění. Přišlo pár překážek, těžkých rozhodnutí, až se odcizili a jejich život už nevypadal tak růžově jako na začátku. Ale Em chce být šťastná. Jednoho dne potká starého známého, zamiluje se a zjistí, že je těhotná. Rozhodne se, že spolu budou žít. Manžela Drewa opustí a vše mu řekne. Její plány změní 11. září 2001. Strašlivá tragédie. Ale ona se během pár dní dá dohromady a vymyslí plán. Nechá za sebou Emily, která zemřela ve Světovém obchodním centru a stává se Connie. Míří do Kalifornie, kde chce vybudovat svojí dceři šťastný a spokojený život. Když jí ale po třinácti letech lékaři oznámí, že má rakovinu v pokročilém stádiu, musí opět jednat…

 


„Pustila jsem napůl snědenou palačinku na postel a šla jsem blíž k televizní obrazovce, zírala jsem na obraz budovy s dírou na straně, jak se z ní valí kouř. Byla to severní věž – moje věž, jeho věž. Ta díra byla dost vysoko. Kancelář Berringeru byla vysoko, na 101. podlaží. Snažila jsem se spočítat, o kolik pater níž byla ta díra. (…) Napsala jsem mu zprávu: Koukám na zprávy, jsi v pořádku? Čekala jsem. (…) Věže – obě – byly pomalu ničeny ohněm, po stranách z nich tekly rudé potoky, zanechávající za sebou černotu a šedé sloupce. Svědci potvrdili, že věže se naklání. (…) Znovu jsem se podívala na telefon. Nic.“


Nejděsivější na příběhu je, že se klidně mohl stát. Protože 11. září se stalo. Přesně tak, jak se popisuje v knize. Možná ne Emily, ale klidně nějaké Heather nebo Jennifer. Kdokoliv se mohl ráno probudit a věděl, že je jeho blízký v práci právě ve Světovém obchodním centru. Brečela jsem jako želva. Tak silný, realistický příběh. Ano, hodně realistický, protože se klidně mohl v New Yorku někomu stát. Ten popis jedenáctého září, kdy se Emily probudila šťastná, dělala palačinky k snídani a tančila u toho… A najednou se jí zhroutí celý její svět, jako domeček z karet. Zahlédne v televizi zprávy, že před deseti minutami narazilo letadlo do Světového obchodního centra… Ten popis toho, co vše v tu chvíli Emily prožívala, jak se jí čas zastavil… ta bolest, smutek, prázdno, několika denní apatie mimo časoprostor… Co má dělat dál se svým životem? Jak má žít s tou bolestí a ztrátou?

Kapitoly se střídají z doby před jedenáctým zářím a poté.

Velice silný, dechberoucí, bolestný příběh obrovských životních rozhodnutí a ztrát, který zasáhne vaše srdce. Lidé, kteří mě znali přináší hned tři veliké životní překážky a důležité zlomové body – lásky a manželství, tragické 11. září a rakovinu. Jak se s tím vším Em vypořádá? Dokáže se znovu po letech vrátit s dcerou do New Yorku?

Budete plakat, budete Emily držet palce, budete se modlit, ať vše dobře dopadne a budete mít zlomené srdce. Protože ne vždy život končí, tak jak si představujeme. Bohužel. Ale když budeme silní jako Emily, můžeme začít znovu. A můžeme věřit v lepší zítřky. Protože… co jiného nám vlastně zbývá, že?

 

Moc děkuji nakladatelství Omega za nádherný recenzní výtisk.

Knihu koupíte zde.

 


 

2 komentáře: