pondělí 12. února 2018

Rozhovor se spisovatelkou Monikou Wurm a soutěž o její knihy



Určitě už jste na našem blogu zaznamenali mojí oblíbenou spisovatelku, díky knihám už mohu říct i přítelkyni (čehož si nesmírně vážím) a úžasnou osobnost, Moniku Wurm. Je jedna z nejvíce prodávaných autorek na Slovensku, ale myslím si, že u nás v Čechách není tolik známá. Což se snažím změnit a doufám, že se mi i daří. Mrzí mě to, protože její knihy jsou prostě skvělé! Všechny! Zkuste namátkou juknout na můj článek (zde) o Moničiných knihách, ve kterém najdete odkazy i na recenze na dané výtisky.


Monika se narodila na Slovensku, vystudovala střední průmyslovou školu a před několika lety začala žít ve Vídni, v Rakousku. V roce 2014 jí vyšla první kniha Slzy prodaných dívek (recenze zde) a poté Pákistánská princezna (recenze zde), která je její první dílo, ale vyšlo až jako druhá kniha. V Čechách máme dále knihy Nesmíš mě milovat – Barvy lásky (recenze zde), Nesmíš mě milovat – Prokletý tanzanit (recenze zde). Jako novinka u nás vyšla v prosinci její kniha Rockové tango (která má už na Slovensku dokonce i své pokračování, recenze zde). Ale její úplná novinka je na Slovensku Hviezda nad arabským peklom, která se během prosince, kdy vyšla, vyprodala a chystá se dotisk. Trailer na knihu:



Ráda bych vám Moniku ještě jednou představila a zjistila pro vás pár zajímavostí z jejího pracovního, ale také osobního života. Její odpovědi ponechám ve slovenštině, přesně tak, jak Monika odpověděla.

·      Ahoj milá Moniko, ještě jednou tě zdravím. Chtěla bych ti nejdříve moc poděkovat, že sis udělala pro naše čtenáře čas a souhlasila s rozhovorem. Vím, že jsi o psaní knih uvažovala už dávno, psala jsi nejdříve „do šuplíku“?

Potešenie je na mojej strane, drahá Veroniko. Na rozhovor s Tebou som sa veľmi tešila. Nemôžem povedať, že som písavala odnepamäti a že sa v mojich zásuvkách nachádza veľa nepublikovaných príbehov. Taký existuje iba jeden a jeho pracovný názov je „Tajomstvo žltej ruže“. Začala som ho písať ešte ako šestnásťročná a aj s odstupom času považujem tento príbeh za originálny a verím, že sa k nemu niekedy vrátim, aby som ho preniesla do knižnej podoby.


 Co byl ten první impuls, že už si nebudeš psát jenom tak pro sebe, ale že to zkusíš u nakladatele?

Impulz prišiel od kamarátky Dominiky, ktorá ma dokopala k tomu, aby som konečne nabrala odvahu a skúsila šťastie u niektorého z vydavateľstiev. No bola som realista a ako začiatočník som nemala odvahu vyštartovať so svojím rukopisom do známych vydavateľstiev. Moju prvotinu som preto najprv ponúkla menším vydavateľstvám, kde som nakoniec aj bola úspešná a moja kniha sa dočkala vytúženej papierovej formy.

   
Kam chodíš pro inspiraci na psaní? Snad můžu prozradit, že Pákistánská princezna je psaná podle skutečnosti. Je ještě nějaká z tvých knih alespoň částečně podle reality nebo už jsou ostatní čistě jen tvoje fantazie?

Rada cestujem a často sú mojou inšpiráciou práve krajiny, ktoré som navštívila a ľudia, ktorých na cestách spoznávam. Príbehy, ktoré píšem, sú väčšinou poskladané zo zlomkov skutočných príbehov, ktoré s pomocou svojej fantázie pospájam do jedného celku.

 Pákistánskou princeznu čeká filmové zpracování. Jaké máš z toho pocity? Já jsem na tebe opravdu pyšná. Je to skvělá zpráva. Kdy se můžeme těšit a bude film k vidění také u nás?

Áno, moju prvotinu čaká sfilmovanie, ktoré sa konečne pohlo vpred. Pôjdem rovno k veci. To, že Pakistanská princezná bude sfilmovaná, však neznamená, že z toho filmu bude hollywoodsky trhák. Ide skôr o nízkorozpočtový film malej filmovej spoločnosti, takže všetko potrebuje svoj čas, veľa času. Ale ja som trpezlivá a veľmi rada si na tento nádherný projekt počkám. Dátumy sú však ešte v nedohľadne. O každom kroku budem, samozrejme, informovať na sociálnych sieťach.

Povíš nám něco o tvojí novince Hviezda nad arabským peklom? Ráda prozradím, že jsem od tebe knihu ve slovenském originále dostala darem a já se na ni hrozně moc těším. Trailer je dechberoucí. V Čechách už se v nakladatelství Brána chystá překlad. O čem vlastně kniha je? Táto kniha je, povedané jedným slovom, hrozivá. Odporúčam nečítať ju príliš citlivým osobám, ktorých by mohla negatívne poznačiť. Je to kniha, v ktorej si neberiem servítku a pomenúvam krutosti ich pravými menami. Knihou sa vinie niekoľko hlavných línií. Hlavná hrdinka prechádza väzením, je prinútená k ohavným činom, vydá sa proti vlastnej vôli a jej príbeh vrcholí v Sýrii, v takzvanom „Islamskom štáte“, kde však jej utrpenie ešte zďaleka nekončí. Ak máte odvahu spoznať príbeh neuveriteľne silnej ženy, ktorá prekonala závislosť od drog, nedostatok jedla, nespočetne veľa strát a násilie všetkých foriem, tak si túto knihu prečítajte. Verím, že mnohým prinajmenšom otvorí oči a prinúti vážiť si vlastný život, aj keď to nemajú vôbec jednoduché. Čitatelia v Českej republike sa knihy dočkajú v prvom polroku 2018, nakladateľstvo Brána už na jej preklade intenzívne pracuje.


 Tvoje knihy jsou také plné hudby a je z nich poznat to, co já tedy už vím, že je pro tebe hudba nesmírně důležitá součást života. Vždycky mi ty songy v každé knize k ději neuvěřitelně seděly. Emocionálně myslím. Sálá z nich to, co kniha vyjadřuje. Napadne tě vždy daný song ke knize spontánně nebo přemýšlíš, jaká píseň by se ke knize hodila?

Hudba je doslova môj kyslík, potrebujem ju tak, ako iní ľudia svoju kávu, alebo energetický nápoj. Keď sa rozhodnem napísať nejakú novú knihu, automaticky viem, ktoré časti piesne od určitého umelca do deja zapracujem. Je to jednoducho fakt, ktorý sa rodí s novou knihou. Nemusím si to nejako obzvlášť premyslieť, pretože to tak cítim...


·        
 Jaká je tvoje nejoblíbenější a nejméně oblíbená postava z  tvých knih? Máš nějakou svojí knihu nejradši?

Túto otázku dostávam často a je na ňu ťažké odpovedať, pretože milujem všetky svoje postavy a každá je pre mňa niečím výnimočná. Ale skúsim to. Najradšej mám Damiena z kníh Rockové tango a Rockový sen a najviac neznášam postavu Škuľka, ktorá sa vyskytuje v Pakistanskej pomste. Ide totiž o reálnu bytosť, ktorú som v knihe nešetrila. A tá postava aj vie, prečo...

 Jaká je tvoje oblíbená skupina, zpěvák a píseň?

Odpoveď je pre mňa jasná – GUNS & ROSES a ich spevák Axl Rose. Prinášajú mi zimomriavky viac ako polovicu života. Ich pieseň THIS I LOVE je zase mojou srdcovkou.


·        Musím zmínit, že jsi na mě vždycky působila jako neuvěřitelně pozitivní a milý člověk, který se snad ani neumí rozčílit. Máš nějaký recept na dobrou náladu?



Hi-hi, dokážem byť aj pekný jedoš, no len keď sa naskytne vhodná situácia. My dve sme sa zatiaľ stretli len pri veľmi príjemných podujatiach a bola som vždy šťastná. Ale neodhadla si ma zle. Som veľmi pozitívne zmýšľajúci človek a mojím receptom je VIERA. Viera v seba samého a vo vlastný úspech. Ak človek v seba neverí, ako mu potom môžu dôverovať ostatní? 



 Co ráda děláš ve svém volném čase?

Voľný čas? Toto slovo nepoznám, je pre mňa cudzie... (úsmev)
Ak sa u mňa niečo ako voľný čas vyskytne, rada pozerám filmy, alebo sa činím písaním kníh, či výrobou ozdôb na hlavu.

 Kdy je ta chvíle, moment, část dne, kdy si prostě řekneš: „Tak, teď jsem opravdu šťastná.“ Nebo možná mohu jinak formulovat otázku. Jaké věci nebo okamžiky tě dělají šťastnou?

Tieto momenty sa u mňa vyskytujú pomerne často, pretože ma život naučil, že nič nie je samozrejmosťou. Preto sa každý deň teším zo zdravia, z drobných, ale i tých väčších úspechov, teším sa, aj keď idem do obyčajného obchodu s potravinami a uvedomím si, že si môžem dovoliť kúpiť obľúbenú sladkosť alebo potravinu. Často píšem aj knihy, v ktorých sa u čitateľa snažím evokovať pocit vďačnosti za normálne veci každodenného života. A na záver musím spomenúť, že priam gigantickú radosť mám z hocijakého pozitívneho ohlasu na moju tvorbu, to je moje ultimatívne nebo radosti.

 Jaká je tvoje nejoblíbenější barva?

Pudrovo-orgovánová. 😊

 Protože jsme blog o knihách a cestování, mám připraveno pár otázek na toto téma. Jaký žánr čteš nejraději?

Cestopisné romány a tiež romantiku s erotickou iskrou...

 Jaká je tvoje nejoblíbenější kniha?

Toto je podraz, nedá sa vybrať iba jedna... (úsmev)
Dobre, pokúsim sa spomenúť jednu knihu, ktorá ma naozaj prekvapila. Milujem ju a dokážem ju čítať aj desať ráz po sebe. Nie je to dokonca ani môj najobľúbenejší žáner, ale táto satira ma skutočne dostala a zároveň šokovala svojou krutou farbou reality...
Ide o knihu A JE TU ZAS od Timura Vermesa. (odkaz zde)

  A oblíbený spisovatel?

Toto je fakt kruté. (úsmev) Nedokážem vyzdvihnúť iba jedného, musím spomenúť aspoň niekoľkých: Janka Benková, Michaela Ella Hajduková, Kristína Ježovičová, Michaela Mihoková, Mária Corvus, Gabriela Kocmálová, Mirka Manáková, Janka Pronská, Mark E. Pocha, Juraj Thal, začínajúca autorka Patrícia Kiraľová... určite by som dokázala napísať zoznam na niekoľko strán. (úsmev)


 Nejoblíbenější film?

Fialová farba. (odkaz na trailer zde)


      
 Procestovala jsi už mnoho zemí, kde se ti nejvíce líbilo?

Moja srdcovka zostane navždy Dubaj, čiže Spojené arabské emiráty.
  

 Máš nějaké místo jako srdcovku?

Motýlie záhrady v hociktorej krajine sveta...

 Je nějaká země, kde jsi nebyla a chtěla by ses tam podívat?

Afganistan, India, Čína, Japonsko, Rusko, Vietnam a obe Kórey.

 Jaká je tvoje nejlepší a nejhorší vlastnost?

Najlepšia vlastnosť je schopnosť, že keď sa do niečoho pustím, tak to aj dokončím a k svojej úlohe pristupujem s najvyššou zodpovednosťou. Najhoršia je zase tá, že poviem to, čo si myslím a nedokážem chváliť niečo, čo sa mi nepáči.

 Máš nějakou fobii?

Z mimozemšťanov (úsmev) a hlúposti.

 Jednou jsi mi řekla, že miluješ léto, jako já. Jak nejraději trávíš letní dny? A jak letní dovolenou?

Milujem kvety, preto si už na jar zasadím veľa kvetov a cez leto sa o ne rada starám a trávim s nimi viac času. Cez leto väčšinou na dovolenky nechodím, tie využívam v zimných alebo jesenných obdobiach.

 Článek by měl vyjít na Valentýna, a proto se ptám, slavíš tento svátek? Popřípadě co si s manželem dáváte za dárečky? J

Áno, mám rada tento sviatok, ale rovnako aj iné. Považujem za milé obdarovať drobnosťou tých, ktorých mám rada. Mnohí ľudia sú odporcami tzv. „zahraničných“ sviatkov a ich hlásanie v zmysle, že nemusíme mať nejaký sviatok, aby sme niekoho obdarovali, si neberiem k srdcu. Zo skúseností viem, že práve títo odporcovia zahraničných sviatkov len hľadajú výhovorku, ako si ušetriť „povinnosť“ niekoho v daný sviatok potešiť.
Áno, s manželom tento sviatok oslavujeme a obdarúvame sa kvetmi a sladkosťami.  

 A poslední otázka. Co by si chtěla vzkázat (nejen) českým čtenářům?

V prvom rade by som sa rada poďakovala za priazeň v podobe správ, ktorými ma obdarúvajú aj čitatelia z Čiech. Rada by som vám odkázala, aby ste sa nebáli kontaktovať vášho obľúbeného autora, ak sa vám jeho knižka páčila. Ubezpečujem vás, že ho tým veľmi potešíte. Ste to práve vy, pre koho píše a vaša správa ho motivuje vykonávať svoju prácu ešte zodpovednejšie.
Nakoniec by som vám rada zaželala veľa veľa úspechov, či už v súkromnom, alebo pracovnom živote. Mám vás rada a ďakujem za všetko.



 Moc děkuji Moni za krásný rozhovor a přeji ti hodně štěstí a úspěchů a mnoho prodaných knih. J

Bolo mi potešením, drahá Veroniko. To ja ďakujem tebe, že si mi dala priestor na tvojom blogu. Teším sa na budúci rozhovor.




Na závěr jsme pro vás připravily s Monikou soutěž o dvě její knihy – Rockové tango (recenzi na knihu najdete zde) a Nesmíš mě milovat – Barvy lásky (moje recenze zde).

Napište nám, zde nebo pod  facebookový příspěvek tohoto článku na FB našeho blogu (zde), jakou knihu z těchto dvou byste si přáli (výherci budou tedy dva), napište „sdílím“ a sdílejte veřejně článek na svém profilu. Soutěž trvá do 18.2.2018. Výherce zveřejníme hned druhý den - 19.2. 

 *Soutěž probíhá pouze na území ČR

 *Výherce vylosujeme pomocí random.org











9 komentářů:

  1. Páni, musím rozhovor moc pochválit, je skvostný, přečetla jsem ho jedním dechem :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé Kristý, strašně moc děkuji :-) Udělala jsi mi obrovskou radost :-)

      Vymazat
  2. Verunko, moc ti děkuji za tento rozhovor, Monika Wurm spolu s Jankou Pronskou patří mezi mé nejoblíbenější autorky. Sdílím.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji za krásná slova :) Pokud chceš soutěžit o knihu, napiš jaká by to byla :) Děkujeme :)

      Vymazat
  3. Skvělý rozhovor, moc ráda jsem si ho přečetla, Verů ♥ Normálně bych takhle dlouhý článek předem vzdala, ale moc se ti rozhovor povedl :) Supéééér ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuju Šári :-) Mám obrovskou radost :-) :-*

      Vymazat
  4. Já bych zkusila štěstí :) paní autorku neznám, tak těžko říci, kterou knihu bych chtěla víc. Vyberu Rockové tango. Láká mě na tom ten rock. Sdílím na fcb stránkách svého blogu (Trojtečka)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Až teď jsem dočetla celý rozhovor a opravdu je povedený. O autorce jsem se dozvěděla celkem dost. Těším se na další rozhovory s autory, jestli budou.

      Vymazat
    2. Děkujeme Káťo, budeme držet palce. V rozhovorech se budeme snažit pokračovat. Alespoň občasně. :-)

      Vymazat